“Vi ønsker å være vårt ansvar bevisst og bidra til å heve bransjestandarden for bærekraftige anskaffelser og rutiner rundt leverandøravtaler.” forteller daglig leder i Evolve, Øivind Gundersen om ringvirkningene et valg får.
Øivind tenker det har vært viktig å, om mulig begrense antall ledd i leverandørkjeden og stille krav om dokumentasjon fra underleverandører siden det ofte er der, i det andre og tredje leddet i en leverandørkjede som ikke alltid driver bærekraftig. Vi har tatt en prat med daglig leder i Evolve, Øivind Gundersen om en perfekt fridag, kaffe og bærekraft.
Hvordan ser en perfekt fridag ut for deg?
Det har jeg så lite av at det vet jeg nesten ikke.. Hmm, det beste ved en fridag er ofte kvelden før. Det beste ved en lørdag, er fredag kveld. Det å kjenne at man ikke har noe man skal gjøre. Ellers syns jeg det er deilig å stå tidlig opp bestandig - se lyset komme hver dag. Også er det deilig å gjøre noe, være i aktivitet, bevege kroppen. Jeg drar gjerne ut i naturen. Å ha tid til å lage litt god mat sammen med kona eller med gode venner. Et godt måltid er ofte godt også.
Selv om produktet til Evolve er bærekraftig i sin natur, ved å bekjempe space-waste og de gode konsekvensene som kommer av at folk kan sitte nærmere der de bor og ikke bruke for mye ressurser på å forflytte seg. Likevel kan det alltid gjøres forbedringer og justeringer som gjør at Evolve i enda større grad blir en positiv bidragsyter i bærekraftig utvikling.
Kaffe som avgjørende faktor?
Gundersen fikk tidlig kjenne på hvor viktig valget om kaffe faktisk er.
Når jeg begynte i Evolve var det to ting jeg fikk beskjed om - “Øivind, du må fikse kaffe og du må fikse print”. Jeg husker jeg tenkte at det kanskje ikke var det aller første jeg skulle starte med, at det kanskje var andre ting det var viktigere med, men jeg fikk fort forståelse for hvor ekstremt viktig kaffe egentlig er på kontor. Vi lanserte kaffeløsningen med King Coffee i oktober 2021, for ganske nøyaktig ett år siden og har fått mye positive tilbakemeldinger av Evolvere siden. Det er alltid delte meninger om kaffe, og mye annen kaffe som også er god, men løsningene vi har hatt tidligere fungerer dårlig for oss.
Det er unektelig mange steiner som må snus før man velger kaffeleverandør til nærmere 30 kontorsentre.
Hvilke faktorer var det som gjorde at det til slutt ble King Coffee?
Engasjementet til Erik og Asgeir var veldig utslagsgivende, men bærekrafts-aspektet er kanskje hovedargumentet for å velge dem og at det går igjen i hele verdikjeden deres. På kort sikt trengte vi tilgjengelig og god kaffe mens vi på lengre sikt vil ha en bærekraftig løsning. De entusiastiske og lidenskapelige kaffelikere har et særlig øye for bærekraft i ordets bredeste forstand.
Bærekraft ut i alle kaffens ledd.
For King Coffee er det viktig å betale en ryddig pris for selve kaffen, og at en stor andel av dette går til kaffebonden selv. Om barna til kaffebonden ser på yrket som en god mulighet, kan kunnskap gå i arv og fokuset på en bærekraft forvaltning av jordsmonn være i fokus.
Da vi valgte kaffeløsning, så var det litt starten på en bærekraftsreise for vår del. Vi har så vidt begynt og har nå dedikert en person og en gruppe som jobber med det. Men det er en reise for oss òg. King Coffee er et fremoverlent lite selskap som prøver å posisjonere seg i et veldig etablert kaffemarkedet. Det tiltalte meg også veldig fordi store deler av kaffebransjen har litt sånn mafiøse tendenser. Den domineres av store aktører med spisse albuer overfor de mindre aktørene. Når vi velger leverandører er det hele kjeden vi er opptatt av; både produktet de leverer, men ikke minst måten det er produsert på og arbeidsforholdene hos produsent og leverandør. I så måte var King Coffee veldig aktuelt for oss.
Evolve har i år ansatt en driftssjef som skal jobbe målrettet med kvalitet av drift, prosjekter og bærekraft i bedriften. Målet er å etablere effektive og effektfulle tiltak, men ikke minst også å skape gode historier og bruke det i posisjoneringen i markedsarbeidet vårt. Vi tror nemlig også på at det å ta reelle bærekraftige valg er lønnsomt. Det er riktig ut fra et miljøperspektiv men det er også lønnsomt fra et forretningsperspektiv.
Hvorfor var det viktig at Evolve tok nettopp dette valget?
Når vi tar valg, så gir det ringer i vannet ut til gårdeiere, leietakere og samfunnet rundt oss. Om vi i Evolve ønsker å være bevisste og forpliktende overfor bærekraft, da må vi også forplikte oss på de valgene vi tar og stille krav. Det er ikke likegyldig hvilke valg en bedrift som Evolve tar og det siste vi skal være er et grønnvasket selskap. Vi må legge om en del vaner, og det finnes aldri kun en kvikk fix. Vi kan ikke gjøre alt, men vi skal begynne med å ta noen steg som vi kan bli gode.
Samlet kaffeforbruk for Evolve i 2021 var på 1284 kilo kaffe, som de neste 10 årene vil gi 102 barn barnehage, førskole, og lek. 51 voksne vil de neste 10 årene få kveldsundervisning og voksenopplæring. Med samarbeidspartnere som Kirkens Nødhjelp og Plan international gir valget av kaffeleverandør per 2021, 297 mennesker rent vann, hver dag, resten av livet.
Dette er realisert på grunn av valget om kaffeleverandør som Evolve og andre norske bedrifter tar. Valg med mening.
Nyt kaffen da, den gjør faktisk verden litt bedre ☕️